Hvidovre Heldagsskole er et specialskolecenter beliggende i Hvidovre Kommune, der tilbyder undervisning og støtte til elever fra klasse 1-6. Den blev grundlagt af lærere og pædagoger, der mente, at de almindelige folkeskolers metoder ikke var effektive nok for alle barnets udvikling. Derfor har skolen siden sin start arbejdet ud fra tanken "at gå ind i barnets verden" snarere end kræve barnet tilpasser sig vores verdener.
Skolen består af to selvstændige institutioner; én primærskole (klasserne 1-7) og én daginstitution (børnehaveklassene). De anerkendes begge under lov nr. 888 af 20. juni 2006 om kommunernes ansvar for sociale ydelser og andre offentlige serviceydelser. Undervisningen foregår oftest individuelt eller i små hold, således at elevpædagogrelationerne bliver godt fungerende. Det betyder også, at klassestørrelsen typisk ligger mellem fire og seks elever per årgang. Dette tillader personlig kontakt og afspejler målet om at give eleverne mulighed for at komme videre i livet.
Hvidovre Heldagsskoles filosofi bygger på ideen om, at enhver menneskeudvikling begynder med kroppen - dvs., at vi lever i vor krop og handler via den. Med inspiration fra Rudolf Steiner og Maria Montessori ser skolen ligeledes potentialet i barndommen som en tid, hvor barnet naturligt vil have behov for at lege. Legeprocessen ses her som central for barnets psykomotoriske udviklingsfase. I praksis indeholder programmet blandt andet legemsbevidsthedsundervisning, musikalsk aktivitet, teatertræning og gymnastikkunsten Eurythmie.
Undervisningsformen er baseret på antroposofien, der er en holistisk synsvinkel på mennesket og naturens love. Antroposofiens principper bruges desuden til at planlægge kurset, idet formiddagen struktureres rundt om tre centrale elementer: koncentrationselementet, rytmeelementet og spillets element. Koncentrationsmomentet involverer eksempler på matematik, geografi osv., mens rythmelementet drejer sig om sang, digtekunst og poesi. Spillet er mere åbenartet og rummer adskillige former for leg og fantasi.
Pædagogerne på Hvidovre Heldagsskole deltager jævnligt i seminarier arrangeret af Dansk Forening for Waldorfpedagogik. Disse arrangementer bidrager til at inspirere dem tilbage mod skolen og holder dem orienterede om nyeste tendenser inden for feltet. På trods af dens unikke tilgang til undervisning, er Hvidovre Heldagsskole stadig en officiel statslig autoriseret privatskole.
Ovenstående tekst kan være AI-genereret
Beskrivelsen på skolen er i mange tilfælde skrevet af AI, baseret på deres online tilstedeværelse og hjemmeside.
Hvidovre Heldagsskoles elevtal er 80. Det betyder at der i øjeblikket er 80 elever på Hvidovre Heldagsskole hvilket placerer skolen som nummer 1873 ud af 3143 skoler med hensyn til elevtal. Dette kan tyde på en mere intim og personlig uddannelseserfaring for eleverne.
Vi har desværre ikke oplysninger om den gennemsnitlige karakter for Hvidovre Heldagsskole.
Hvidovre Heldagsskole kan kontaktes via email på hvidovreheldagsskole@hvidovre.dk. Eller kan også kontaktes via telefon på 5084 3983. Alternativt kan deres adresse besøges: Kettegård Alle 2. Rektoren for skolen hedder Thomas Gaarde Johansen Dette sikrer, at forældre og interesserede parter nemt kan komme i dialog med skolens ledelse.
Information om social trivsel for Hvidovre Heldagsskole er ikke tilgængelig i øjeblikket.
Vi har ikke oplysninger om faglig trivsel for Hvidovre Heldagsskole på nuværende tidspunkt.
Fraværsraten på Hvidovre Heldagsskole er 9.8, hvilket placerer skolen som nummer 1146 ud af 3143 skoler i forhold til elevfravær. Dette viser, at skolen er aktiv i at håndtere fravær og fremme regelmæssig deltagelse.